Ont i ryggen eller höften

Vad beror smärtan på?

Ryggen är en av kroppens starkaste delar. Den tål mycket men får också jobba hårt så ryggont är mycket vanligt. Smärtan uppstår oftast när leder, muskler, broskskivor eller ledband inte riktigt fungerar som de ska. Många känner sig stela i korsryggen när de vaknar men det går ofta över så snart de börjar röra på sig. Andra typer av ryggont kan orsakas av felaktig hållning, tunga lyft, dålig arbetsmiljö, övervikt, rökning samt fel- och överbelastning. Hos äldre kan osteoporos (benskörhet) och artros (ledsvikt) bidra till smärtor i rygg och höft. Läs mer här om ryggskott och diskbråck samt artros.

Hur känns det?

  • Skarp eller molande smärta i korsrygg, höft eller ben
  • Den nedre delen av ryggen känns ostabil
  • Ständig värk som håller i sig i timmar/dagar
  • Smärta som varierar med kroppsställning
  • Stelhet på morgonen

Vad gör kiropraktorn?

Kiropraktorn hjälper dig att hitta och behandla de områden i ryggen eller höften som orsakar smärtan. Är hälsan allmänt nedsatt påverkar det även ryggen. Ryggsmärtor kommer ofta tillbaka men det betyder inte att din rygg försämras eller att behandlingen inte fungerar. Har den hjälpt tidigare kommer den att göra det igen. Det viktigaste är därför kontinuitet i behandlingen. Tillsammans med kiropraktorn kommer du överens om hur många återbesök som kan behövas samt vad du själv kan göra för att lindra och förebygga besvär. Här kan du boka tid för besök hos Ryggdoktorn. 

Det här kan du göra själv

Du kan förebygga ryggsmärtor genom att promenera en halvtimme varje dag, helst på mjukt underlag. Variera sittställningen så att du inte blir stillasittande under längre tidsperioder. Får du ont i ryggen, försök att slappna av genom att hitta en så smärtfri ställning som möjligt.  Gör sedan försiktiga rörelser utifrån den ställningen varvat med vila. Börja gärna röra på dig igen så snart du kan. Gå hellre flera korta sträckor än en lång promenad. Behöver du lindra smärtan, ta en värktablett eller kyl ner smärtpunkten med is i 10-15 minuter. Här hittar du övningar du själv kan göra.

Copyright © 2017 Ryggdoktor