Ont i nacken

Vad beror smärtan på?

Smärta i nacken kan vara antingen akut eller kronisk. Låsningar i nacken kan uppträda som plötslig nackspärr. Orsaken kan vara spänningar på grund av stress, synproblem, obekväm arbetsställning eller ensidigt arbete samt dålig säng, madrass eller kudde. Irritation, buller, Intensiv koncentration och dåliga ljusförhållanden bidrar också. Nacksmärta visar sig ofta vara en kombination av allt detta. Består smärtan i över tre månader anses den vara kronisk. Det är vanligt att känna kronisk smärta efter en nackskada. Rörelse och behandling anses bättre mot kronisk nacksmärta än att använda nackkrage.

Hur känns det?

  • Nacken låser sig, blir stel och gör ont
  • Svårt att röra på huvudet vid uppvaknande
  • Svårt att vrida på huvudet utan att även vrida på kroppen
  • Smärtan sitter på ett bestämt ställe i nacken
  • Intensiv smärta som förvärras under 1-2 dagar men sedan blir gradvis bättre

Vid nackskada kan smärtan även kännas i ryggen och skuldrorna med utstrålande smärta i armarna. Även yrsel, domningar och huvudvärk samt smärta i ansiktet kan uppstå. Läs mer här om diskbråck.

Vad gör kiropraktorn?

Kiropraktorn hjälper dig att återupprätta normal funktion i leder, muskler, bindväv och nervsystem för att minska smärtan. Nackens uppbyggnad och mekanik är kiropraktorns specialitet så behandlingen är ofta till stor hjälp. Oavsett om du har nacksmärta eller nackskada kan kiropraktorn undersöka och behandla felet samt vid behov skicka dig till en annan specialist. Har du feber och stark smärta när du böjer nacken bör du kontakta en läkare då det kan vara tecken på hjärnhinneinflammation. Här kan du boka tid för besök hos Ryggdoktorn.

Det här kan du göra själv

Håll dig i god fysisk form och stretcha gärna nacken. Även vid akut smärta i nacken bör du försöka att slappna av och röra dig så naturligt som möjligt, även om det gör ont. Kiropraktorn kan visa dig lämpliga övningar så att du kan träna upp rörligheten. En värktablett hjälper mot inflammation och lindrar smärtan. Du kan även kyla ner smärtpunkten med is i 10-15 minuter. Här hittar du övningar du själv kan göra.

Copyright © 2017 Ryggdoktor