Ont i foten

Vad beror smärtan på?

Använder du fel sorts skor när du går, springer eller idrottar belastas fötterna fel. Har du stått länge eller sprungit långt kan du känna ömhet eller smärta på utsidan av ankeln, längs hälsenan eller i framfoten. Råkar du stuka foten vrids fotleden inåt och de ligament som stabiliserar fotledens utsida kan skadas. Smärta kring hälen beror ofta på inflammation och vävnadsförändringar i ligament och bindväv. Smärtan orsakas av långvarig eller plötslig överbelastning. Vid mer allvarliga skador kan ben i foten vara brutna eller ur led och då krävs akut behandling.

Hur känns det?

  • Smärta när du går, står eller springer
  • Ömhet i ankel, hälsena eller framfot
  • Smärtorna ökar gradvis med träning
  • Svullen och ömhet vid en led
  • Nedsatt rörlighet, stelhet eller irritation

 Vad gör kiropraktorn?

Kiropraktorn hjälper till att ställa diagnos och undersöker om foten ser normal ut eller om det kan vara fråga om en skada. Behandlingen består av att återupprätta normal funktion genom att korrigera felställningar och minska de vävnadsförändringar som ofta uppstår vid skador. Förutom strukturer i foten kan även andra kroppsdelar med nedsatt funktion behöva behandlas. Tillsammans med kiropraktorn kommer du överens om hur många återbesök som kan behövas samt vad du själv kan göra för att lindra och förebygga besvär. Här kan du boka tid för besök hos Ryggdoktorn. 

Det här kan du göra själv

Du kan förebygga fotsmärtor genom att alltid ha skor som ger foten stöd. Använd gärna iläggssula för att avlasta foten och korrigera eventuella felställningar. Om du idrottar och har skadat foten, undvik löpning ett tag och pröva istället en annan sorts träning som cykling, simning eller styrketräning . Får du ont, försök att inte belasta den onda foten. För att lindra smärtan, kyl ner smärtpunkten med is i 10-15 minuter. Här hittar du övningar du själv kan göra.

Copyright © 2017 Ryggdoktor