Ont i benet

Vad beror smärtan på?

Från ländryggen och längs baksidan på båda benen löper ischiasnerven, kroppens största och längsta nerv.  När den blir irriterad eller inflammerad strålar smärtan från ryggen eller höften längs benet ner mot knäet. Det kallas ischialgi (falsk ischias) och vanliga orsaker är låsning i ryggen och bäcken eller felfunktion i lederna. Men ischialgi kan också utlösas av aktiva triggerpunkter i sätesmuskulaturen, muskelknutar, seninflammation eller skador i disken – den stötdämpande skivan – mellan två kotor. Är smärtan starkare och du även känner domningar eller stickningar i benet ner mot foten kan det istället vara ischias.   

Hur känns det?

  • Ryggsmärta som strålar ner via sätet och låret ner mot knäet
  • Smärtan är allt från mild till skarp
  • Konstant, molande smärta som är svår att lokalisera

Det här gör kiropraktorn

Kiropraktorn hjälper till att ställa diagnos mellan ischialgi (falsk ischias) och ischias och föreslå rätt sorts behandling. Målet är att lindra smärtan och återställa normal funktion i leder, muskler, bindväv och nervsystem. Tillsammans med kiropraktorn kommer du överens om hur många återbesök som kan behövas samt vad du själv kan göra för att lindra och förebygga besvär. Här kan du boka tid för besök hos Ryggdoktorn.  

Det här kan du göra själv 

Du kan förebygga ryggsmärta genom att hålla dig i form. Promenera gärna en halvtimme om dagen, stretcha ofta samt undvik tunga lyft. Variera sittställningen så att du inte blir stillasittande under längre tidsperioder. Får du ont i ryggen, försök att slappna av genom att hitta en så smärtfri ställning som möjligt.  Gör sedan försiktiga rörelser utifrån den ställningen och växla med vila. Att röra på sig hjälper, men börja försiktigt. Gå hellre flera korta sträckor än en lång promenad. Behöver du lindra smärtan, ta en värktablett eller kyl ner smärtpunkten med is i 10-15 minuter. Här hittar du övningar du själv kan göra.

Copyright © 2017 Ryggdoktor